måndag 18 oktober 2010

Höst & Handgjorda Lönnlöv

Vad passar väl bättre än lite pyssel så här en kall höstdag? De här lönnlöven gjorde jag förra året ungefär vid den här tiden. I och för sig kan man ju gå ut och plocka en massa löv och dekorera fint med dem också, men eftersom jag gillar origami och pappersvikning så har jag gjort en variant av höstlöv i papper.
Vackra lönnlöv - handgjorda av papper

Jag har använt vanligt aprikosfärgat papper, mossgrönt organzaband och några små skimrande rhinestones till dessa löv. Varje löv består av 5 triangelformade papper (man kan dela kvadratiska papper på mitten), som jag vikt och klistrat ihop. Det är en hel del jobb med att göra dem, men resultatet blir fint. 


Varje papper viks först som ett dragspel och sedan viker och klistrar man ihop ändarna så man får som ett droppformat löv. Medan detta ligger och torkar viker man de andra delarna likadant. De får gärna vara i lite olika storlekar. Jag har använt två små och tre stora papper till varje löv. Slutligen är det dags att limma ihop de fem separata delarna, och passa då på att sätta ett organzaband emellan. Som finish blir det fint med några små rhinestones som finns att köpa i välsorterade scrapbookingaffärer.


I år hänger löven på en gren i mitt fönster. En annan idé är att duka med löven. Kanske knyta ett löv på ryggstödet på varje stol, eller varför inte runt glasen på bordet?

Lönnlöv runt glasen - en fin höstdekoration

Små vikta pappersgrodor med guldkronor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar