måndag 18 oktober 2010

Tidens Melodi

En visa ska vara tidlös och tillgänglig för alla som vill göra den till sin, läser jag idag på Sydsvenskans kultursidor. Jag tänker lite på mina egna barnvisor som jag komponerade för ett par år sedan och här delar jag nu med mig av en av dem. Visan heter Tidens Melodi.

Klicka på noterna för större bild



Dessa noter får gärna skrivas ut och användas för privat bruk.

Tidens Melodi

Det var en magisk midnatts måne som lyste den midvinternatt 
när Storskogens sagor och sägner skrevs ner i en sagoskatt. 
Magi, eller fantasi. Rätt eller fel. Sant eller falskt, tidens melodi.

Det var en mystisk och magisk magi, mänskans milda makter.
Sånger och scener som spelades upp, i stora sagoakter.
Magi, eller fantasi. Rätt eller fel. Sant eller falskt, tidens melodi.

Alltings början och alltings slut, nedskrevs av okänd hand.
Det var för länge länge sedan i längtans långa land. 
Magi, eller fantasi. Rätt eller fel. Sant eller falskt, tidens melodi.



Sydsvenskans har just nu en artikel om svenska visor där de har valt ut de 25 bästa svenska visorna genom tiderna. Jag tycker mycket om de svenska visorna och speciellt de som går i moll och i artikeln pratar de just om den svenska visans melankoli och dess inneboende känsla av längtan. 

Svenska visor längtar bort och längtar hem, längtar efter den älskades ögon och längtar efter det goda land./ Sydsvenskan,16 okt.


Här är några av mina favoriter:


Flicka från Backafall 
(Gunnar Turesson/Gabriel Jönsson)
Märk hur vår skugga 
(Carl Michael Bellman)
Helgdagskväll i timmerkojan 
(Sven Scholander/ Dan Andersson)
Balladen om briggen Blue Bird av Hull
(Evert Taube)
Visa från Utanmyra
(Traditionell/Olof von Dahlin/ Björn Lindroth)
Höstvisa 
(Erna Tauro/Tove Jansson)   
Till sist idag - en bild på en drömfjäder som jag tillverkat i papper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar