lördag 12 mars 2011

Noter

Nu har jag börjat lägga in noter i de blogginlägg som innehåller sångtexter. Så om det är någon som vill titta på noterna till en sång så är det bara att klicka på bilderna med noter. Sen kan man även förstora upp bilden ytterligare genom att zooma lite.

Exempel. Klicka på noterna för förstoring!

Alla noter på bloggen får skrivas ut och användas för privat bruk. Klicka på noterna och högerklicka sedan på notbilden och välj "spara bild som...". Sen är det bara att skriva ut bilden. Skriv gärna en kommentar eller ett mejl till mig om du använder dig av mina noter.

Jag har börjat sätta mig in i det nya notskrivningsprogrammet som jag laddade ner härom dagen, MuseScore. Ju mer jag håller på med det desto bättre tycker jag att det är. Jag är lite osäker på hur en del saker ska noteras, men jag gör som jag tror det ska vara, och försöker komma ihåg det jag lärt mig under min utbildning. Ibland blir jag hjälpt av att titta i någon sångbok också och jämföra hur de har skrivit sina sånger.

Efter att jag noterat mina sånger i MuseScore så har jag nu också lyckats lista ut hur man gör för att spara noterna i pdf-format, vilket kan vara bra om man tex vill mejla noterna till någon kompis som inte har lust att ladda ner ett helt nytt musikprogram. Man väljer helt enkelt "spara som" och sen ändrar man filformatet till .pdf istället för .mscz

Sen ville jag kunna lägga in noterna här på bloggen och då tänkte jag att det skulle vara bra att göra om filerna till bilder eftersom dessa är lätta att ladda upp här. Så jag sökte lite på google och hittade en jättebra sida som heter convertfiles.com. Där kunde jag sen enkelt och på några sekunder konvertera pdf-filerna till .jpg

Jag hoppas att mina noterna ska kommer till gljädje för någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar