fredag 29 april 2011

Att fotografera smycken och papperspyssel

Inspirerad av våren och blommorna gjorde jag det här smycket i april månad för något år sedan. Jag använde mig av lila, röd och silverfärgad koppartråd.

April blossom - halsband av metalltråd
När man gör egna smycken och ska ge bort dem i present, då blir det extra fint med en handgjord ask till. Jag brukar även lägga lite silkespapper i botten, i någon fin färg, det ger en lite lyxigare känsla till den som öppnar asken.

Ask vikt av designark/ scrapbookingpapper
En liten kvist från ett träd med utslagna blommor passar bra när smycket sen ska förevigas på bild. Jag brukar hålla till i trädgården eller på verandan när jag fotograferar. Jag har läst att dagsljus är bättre än inomhusljus när man fotograferar, och sen ska det vara bättre eller i alla fall enklare att ta bra bilder i skuggan än i direkt solljus. Dessa råd tycker jag själv är bra och jag upplever att mina bilder blir bättre när jag följer dem. Sen har jag experimenterat mig fram mycket också när jag fotograferat. Det är roligt och jag skulle gärna lära mig mer om fotografering.


Ibland använder jag naturen som bakgrund när jag fotograferar och ibland brukar jag använda enfärgade scrapbookingpapper som bakgrund. Ljusrosa eller ljusgrönt papper tycker jag brukar bli fint. Ibland lägger jag ett färgat papper på marken och ställer ett vitt papper lutat mot väggen. När jag sen laddar in bilderna i datorn så justerar jag exponeringen genom att dra upp ljusstyrkan och helt enkelt ljusa upp bilden ganska rejält. Då brukar motivet framträda bättre och färgerna i bakgrunden smälter in i varandra så att det ser ut som att de övergår i varandra utan någon tydlig gräns. Som på bilden här nedanför - här har jag använt ett rosa och ett vitt pappersark och ställt servettskon på det rosa och haft det vita stående som en vägg bakom. Där ser man tydligt hur bakgrunden övergår från ljusrosa till vitt. Det passar bra till lite drömska och sagolika bilder.


Ett annat tips som ni säkert känner till och som jag läst mig till är att man kan ställa in kameran på macroläge när man tar närbilder på smycken och andra småsaker. Det brukar finnas en symbol med en blomma bland kamerans inställningar. Hittar man den så har man hittat macroläget. 


Kjedja, lås och silvertråd från Panduro
Röd och lila tråd från Blomsterlandet
Lite andra tips som jag fått är att ta riktiga närbilder, gärna så nära att inte ens hela förmålet syns som man ska fotografera. Om det är svårt att komma så nära och få en bra bild så kan man förstås också beskära bilden i datorn så vissa detaljer av motivet framträder tydligare. 



Annars tycker jag att papperspyssel och liknande ofta blir bäst med ett helvitt papper som bakgrund. När man sedan ljusar upp bilden i datorn, och till exempel laddar in den i en blogg som här, så försvinner bildens fyrkantiga konturer och motivet frigörs.
Detta var lite enkla tips från en amatör på området fotografering. Hoppas det kan inspirera någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar