fredag 29 april 2011

Romantiska servetter - vackra som pioner


Kvällssol på verandan, två små fåglar och servetter i form av stora rosa blommor... Vi sitter på tu man hand och tittar ut över fälten. En hemlagad paj och nybakt bröd, en grönsallad med olika gröna blad, tomat, gurka och avokado, kanske lite vinegrette. Mousserande vin eller rosé i höga glas... Det skulle kunna bli väldigt mysigt, men än så länge är det bara som jag sitter och fantiserar. 


En servett i form av en blomma - vacker som en pion och nästan för fin för att användas
Pioner är väl underbara blommor? Skriv in ordet pion på google och klicka på bilder - vilken prakt - hur vackra som helst! 



När jag hade gjort färdigt de här blommorna och satt och tittade på dem så kom jag att tänka på en sångbok för barn som heter Majas Alfabetssånger. Den har funnits ganska länge, men sångerna är kanske inte så kända för alla. Texterna är skrivna av Lena Andersson och musiken av Kerstin Andeby. Sångerna handlar om den lilla flickan Maja och hennes upplevelser av naturen. Det finns en sång för varje bokstav. P står för Pion. 

Tänk vad jag skulle vara glad 
om jag fick bo på pionens blad
Då kunde jag sitta alldeles nära 
och titta och lukta på allt det skära

Lena Andersson

Jag kan förresten passa på att ge er ett litet utflyktstips - Åk till Sofiero slott i Helsingborg - en härlig tur en solig dag - passar alla åldrar. Förutom slottet och trädgården så finns där en egen liten trädgård för barn med ett litet hus - det är Majas egen trädgård - roligt för de mindre barnen som bland annat kan leka och klä ut sig där.

1 kommentar:

  1. vad fina, men finns det inte någon beskrivning??
    finns det det så får du gärna skicka den till mig:
    ottilia.wykman@hotmail.com

    SvaraRadera