fredag 27 maj 2011

Hemmagjord vaniljsås!

Vi blev sugna på äppelkaka efter middagen, så vi gjorde en halv sats av äppelkakan som jag berättade om här för någon månad sedan. Vi tog hälften av allt och hällde i en vanlig kakform istället för i långpannan. Den tog lite längre tid på det sättet, närmare 30 minuter istället för 20.


Vi hade ingen vaniljsås hemma, men grädde hade vi, så jag provade för första gången att göra hemlagad vaniljsås! Inte en sån där gammaldags vaniljsås som ska sjuda på spisen utan en lite enklare kallrörd variant som jag hittade i Annas mat.
2 äggulor
3 msk socker + 1 msk vaniljsocker
2 dl vispgrädde
2 vispade äggvitor

Man behöver tre skålar:
I den första skålen vispar man äggulorna pösiga tillsammans med socker och vaniljsocker.
I den andra skålen vispar man grädden. 
Och i den tredje skålen vispar man äggvitorna till ett fast skum.

Innehållet i skål ett och två blandas ordentligt och slutligen vänder man försiktigt ner äggvitorna.
Färdigt!


Jag har alltid tyckt att färdigköpt vaniljsås är så pass god att det verkat onödigt att göra egen, men jag måste säga att jag har ändrat mig helt. Nu plötsligt förstår jag också den engelska efterrätten "Custard", som består av vaniljsås och... ingenting, det är bara såsen rakt upp och ner. Den här varianten var faktiskt så god att man skulle kunna äta bara den! Mums!


Äppelkakan blev också god och nu är vi så mätta att vi knappt orkar röra oss. Vi får vila ut framför teven och "Så ska det låta".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar