söndag 17 juli 2011

Fjärilar

Av fint glänsande papper har jag skurit ut fjärilar till en mobil som kan hänga och dingla i ett fönster eller en dörröppning. Formen på fjärilarna har jag klippt på fri hand, så varje fjäril är unik, och mönstret på vingarna har jag skurit ut med en roterande papperskniv. Genom att först vika pappret på mitten blir fjärilarna symmetriska.

Fjärilsmobil
Jag använder vanlig bommulstråd och limmar sen fast fjärilarna med ungefär tio centimeters avstånd. En variant är annars att sy fast fjärilarna, eller vad man nu vill ha hängande i sin pappersmobil, med symaskin, och helt enkelt följa mittlinjen på pappret och sy med raksöm eller zig zag. Längst ner kan man trä fast några pärlor och paljetter som dekoration. Det ger också lite extra tyngd till mobilen så den inte flyger iväg. I verkligheten snurrar fjärilarna långsamt runt runt där de hänger. 

Grön nattfjäril 
När jag nu har börjat skapa fjärilar i papper har jag också börjat lägga märke till fler fjärilar i naturen. Och härom dagen fick jag plötsligt syn på en alldeles speciell grön nattfjäril som hade tagit sig in i vårt nymålade kök. Vi hade lämnat fönstret öppet under natten för att vädra ut målarfärgslukten och nästa dag fann jag alltså den här otroligt vackra fjärilen.

Jag har även gjort en del kort med fjärilar på. Här är två av dem. För att få den rätta känslan så limmar jag bara fast fjärilen i mitten och viker sedan upp vingarna så det ser ut lite grann som om fjärilen just landat på kortet, och när som helst kan flyga iväg igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar