fredag 28 oktober 2011

En nyskriven Luciasång



I förrgår skrev jag två nya sånger. Inspirationen kom till mig när jag satt och lyssnade på min dotters körövning. De sjöng så fina Luciasånger. Det slog mig att det inte borde vara så svårt att skriva egna Lucia- och julsånger. Medan jag satt där och väntade på att min dotter skulle öva färdigt så hittade jag på en enkel text som jag skrev ner i min mobiltelefon.

Väl hemma satte jag mig vid pianot och hittade på melodi och ackord till sången som heter "Vem är hon som kommer?". Och så här ser slutresultatet ut i noter:

Klicka på noterna för större bild!
Noterna får skrivas ut och användas

Det enda som var krångligt var att komma på hur jag skulle skriva in de olika repriserna i sången, och jag klurar fortfarande på om jag gjort riktigt rätt.

Det var i alla fall så pass roligt att det slutade med att jag skrev en till sång av bara farten; "Jul, det bästa jag vet" heter den, men den har jag inte hunnit skriva ner i noter än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar