onsdag 19 oktober 2011

Gå-bort-present

I söndags var vi bortbjudna på kalas till en liten ettåring och hans mamma. Födelsedagsbarnen hade båda avsagt sig presenter, men istället för att komma tomhänta tänkte vi att lite hembakta kakor kan väl aldrig vara fel att ge bort.

I mitt skafferi har jag en riktigt gammal kokbok från 1958, och där i hittade jag ett enkelt recept på mörkakor som bara innehåller mjöl, socker och smör, plus lite socker och kanel till utbaket. Se recept längre ner.



En av mina små ville hemskt gärna vara med och baka, så det fick han. Vi använde vanligt bakmargarin istället för smör, och jag tror att man kan ha i lite mer än 200g av det, för vi tyckte det var lite svårt att få degen att hålla ihop. Sen tog vi lite extra av kanelen och sockret också och strödde lite på toppen av varje kaka innan de åkte in i ugnen.



På ikea har de börjat sälja jättefina pappersaskar. Man får vika ihop dem själv. Jag tror de finns i grönt och lila och kanske någon mer färg. Det är 17 askar i olika storlekar och former i varje förpackning. Pysslig som jag är så vek jag ihop en sådan ask och klädde den med en blommig servett på insidan. Några vackra snören och hemmagjoda etiketter - sen var gå-bort-presenten färdig!



Kakorna blev en succé precis som de fina tårtorna som min kompis hade gjort. Vi åt tills vi nästan storknade.



Mörkakor


(omkring 50 st)

6 dl vetemjöl
1 dl socker
200g smör

Till utbakning:
1/2 tsk kanel
1 msk socker

Smörj plåtarna. Blanda kanelen och sockret. Gör en deg av mjölet, sockret och smöret. Dela den mitt itu och forma tjocka längder. Rulla dessa i kanelen och sockret. Låt degen stelna. Skär rullarna i 1/2 cm tjocka skivor. Grädda kakorna ljusgula i svag ugnsvärme, 175 grader, omkring 10 min.


Kokbok från 1958

Avslutningsvis några andra exempel på vad man kan hitta om man bläddrar lite mer i kokboken som jag tror har varit min mormors eller kanske farmors: Aprikossoppa, Sagosoppa, Äpplepannkaka, Äpplemaräng, Katrinplommonsufflé...visst blir man lite sugen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar